keskiviikko 26. kesäkuuta 2019

Muotoonleikatut puut ja pensaat

Olen jo pitkään ihastellut taidokkaasti muotoonleikattuja puita ja pensaita, ja viimeisen parin vuoden aikana olen kiinnostunut muotopuutarhasta siinä määrin, että olen alkanut haaveilla näistä muotoonleikatuista kasveista meilläkin. En nyt havittele mitään kukon tai jäniksen muotoiseksi leikattuja pensaita, vaan meille riittäisivät ihan perinteiset pyöreät, kartiomaiset ja miksei kuutionmallisetkin muodot.

Kauniisti muotoonleikattuja puita ja pensaita löytyy mm. Espanjan Torremolinoksesta Jardín Botánico Molino de Incasta, jossa helposti voisi viettää koko päivän ihailemassa puutarhurien käden jälkeä etenkin japanilaisen puutarhan alueella.

Meillä muotoonleikkaus on vielä lapsenkengissä, mutta tänä vuonna olen alkanut vähitellen siihen panostaa enemmän. Terassin vieressä olevalla Kivikkokasvialueella kasvavia pallotuijia ja rungollista, pallonmuotoista kartiotuijaa 'Brabant' olen leikannut niiden hankkimisesta lähtien aina muutamia kertoja kasvukauden aikana, jotta ne säilyttäisivät paremmin säännöllisen muotonsa. Tänä keväänä rohkaistuin leikkaamaan reilusti myös metsäpuutarhan rajassa kasvavaa purppuraheisiangervoa, jonka oksat tuntuivat sojottavan joka suuntaan. Yritän nyt muotoilla siitäkin pallomaista.

Terassin kainalossa olevalla Kivikkokasvialueella pallotuijat 'Danica' ja rungollinen kartiotuija 'Brabant' pääsevät saksien käsittelyyn vuosittain aina muutaman kerran kasvukauden aikana.

Etupihalle ostin viime vuonna pallomaiset keijuangervot 'Little Princess', ja nyt niiden lähelle valmisteilla olevasta istutusalueesta on tulossa osittain muotopuutarhatyylinen. Purppuraheisiangervon ja taikinamarjan alueelle jo ostin, ja aloitin niiden muotoilun pyöreiksi pensaiksi. Lisäksi alueella on pallomaisia ja kartiomaisia havuja. Lisää kuvia alueen suuresta muodonmuutoksesta on luvassa kesän kuluessa.:)

Etupihalla uudella istutusalueella mm. taikinamarja ja taustalla vasemmalla näkyvä purppuraheisiangervo 'Tiny Wine' on tarkoitus kasvattaa pallomaisiksi pensaiksi.

Rinnepenkkien kääpiövuorimäntyjäkin olen muotoillut vuosittain. En tiedä, voiko tätä sanoa muotoonleikkaukseksi, sillä uuden kasvun leikkaamistahan suositellaan niistä muutenkin. Olen kuitenkin yrittänyt huomioida kasvin muodon näitä vuosikasvaimia leikatessani niin, että lopputulos olisi mahdollisimman sopusointuinen, pyöreälinjainen ja tiheäkasvuinen. Muutamia vanhojakin oksia olen tämän vuoksi ajoittain poistanut tai lyhentänyt, ja uusia vuosikasvaimia lyhennän reilusti, paikoitellen saatan jättää niille pituutta vain pari senttimetriä.

Tässä oikeanpuoleinen Rinnepenkki ennen kääpiövuorimäntyjen vuosikasvaimien lyhentämistä...

... ja tässä lyhentämisen jälkeen. Kääpiövuorimännyt ovat nyt paljon tuuheamman näköiset ja säännöllisemmän muotoiset.

Onko sinulla muotoonleikattuja puita tai pensaita puutarhassasi?

Kivaa keskiviikkoa!

22 kommenttia:

  1. Muotoonleikatut puut ovat hienoja. Minullakin on rungollinen tuija, jota pidän säännöllisillä leikkauksilla pallomaisessa muodossaan. Naapurikylässä on autoliike, jonka pihalla on hienosti muotoiltuja kuusia. Niillä täytyy olla jo ikää melkoisesti. Pitäisi muistaa käydä kuvaamassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muotoonleikatut kuuset ovat kyllä upeita. Meillä on tässä lähistöllä yhdellä pihalla sellaisia ja ihastelen niitä aina ohikulkiessani.

      Poista
  2. Muotoon leikatut puuta ja pensaat jättävät usein mukavasti tilaa ympäristön kasveille ja teidän puutarha on tyyliltään järjestelmällinen. Omassa sekavammassa puutarhassamme olen istuttanut tiheän rykelmän metsäkuusia ja typistän niitä vuosittain, jotta niistä syntyy tiheä tilanjakaja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metsäkuusista saa tosiaan upean tiheitä ja tuuheita leikkaammalla.

      Poista
  3. Mulla on yksi tuija, jolta leikkasin pienenä rungon näkyville. Syynä oli meidän koivennostelijat, tuija ruskettui ja näytti pahalle, leikkelin alimmat oksat ja nyt näyttää ihan kivalle. Marjakuusia myös muotoilen kerran, kaksi kesässä eli onhan mulla tavallaan enemmänkin kuin yksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti on enemmän kuin yksi!:) Marjakuusista haaveilen ja niitä aion ostaa, kunhan sopiva paikka löytyy.

      Poista
  4. Minulla on yhdessä kukkapenkissä itsestään siihen ilmaantunut ihan tavallinen mänty jota aloin leikata viime kesänä, se oli silloin n. 30cm korkea. Leikkasin tänäkin vuonna kaikki vuosikasvut puolesta välistä pois. Rinnepuutarhassa on tavallinen kuusi josta haluan kasvattaa pallon. Ja lehtipuitakin leikkelen osaa rajustikin jotta saan niistä halutun kaltaiset, syreeneistä osaa kasvatetaan pieninä puina niin ettei alhaalla kasva mitään ja juurivesat pidetään kurissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihania muotoonleikkauksia sinulla! Tuo pallonmuotoinen kuusi on varmasti upea.

      Poista
  5. Olen aina ihaillut muotoonleokattuja puita.
    Olet onnistunut hienosti leikkauksissa.
    Minulla ei ole rohkeutta yrittää muotoilla puita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minuakin muotoonleikkaus on jännittänyt, mutta nyt sitä vihdoin rohkenin alkaa yrittää ihan tosissaan.:)

      Poista
  6. Muotopuutarha omana alueenaan voisi olla kiva. Mökkipihan normimäntyjä ja -kuusia olen leikellyt samaan tapaan kuin vuorimäntyjäkin, aina siihen asti, kun latvukseen olen yltänyt. Kasvu on hitaampaa ja puut tuuheentuvat kivasti. Varsinaista muotoleikkausta en ole kuitnkaan yrittänyt niihin tehdä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tavalliset männyt ja kuuset varmasti kasvavat kivan näköisiksi vuosikasvuja lyhentämällä.

      Poista
  7. Muotoon leikatut puut ovat kauniita. Meillä vain leikkauskulttuuri on hyvin vähäistä toisin, kuin monessa muussa maassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ulkomailla muotoonleikkattuihin puihin j pensaisiin törmää tosiaan useammin kuin täällä.

      Poista
  8. Vuorimäntyjä ja muutaman kuusen vuosikasvuja typistän. En tänne rantamaisemiin halluu mittään hyvin vahvasti muotoiltuja. Enempi oon luonnollisen kannalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rantamaisemiin luonnollinen tyyli sopiikin varmasti paremmin.

      Poista
  9. Muotoonleikatut puut ja pensaat ovat hienon näköisiä. Minun pitäsi tehdä se temppu omille pallotuijilleni. Oletko perehtynyt, mikä olisi paras ajankohta leikata pallotuijat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen leikannut niitä aina ensimmäisen kerran jo aikaisin keväällä, kunhan lumen alta ovat paljastuneet, mutta saksin niistä epäsymmetristä kasvua pitkin kesää.

      Poista
  10. Rungollisia pallotuijia o kolome ja pallotuijiaki leikkelen lähes joka vuasi. Yhyrestä taikinamarijasta yritän teherä pyäriää.

    VastaaPoista
  11. Mielenkiintoista puuhaa. Olen nykyään kerrostalossa asuja. Eli ei leikeltävää.

    VastaaPoista

Kiva, kun kävit sivuillani. Kommenttisi piristävät päivääni. Kiitos niistä!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...